ЗАЕДНО СМЕ ПО-СИЛНИ


Фондация "Ателие Пластелин" е сдружение от артисти, които реализират собствени артистични събития (изложби, пърформанси, уъркшопи, литературни четения, работни ателиета и театрални представления) от началото на 2008г. Отворени сме и към Вашите проекти, които търсят пространство за изява.
Свържете се с нас на atelie.plastelin@gmail.com или във Facebook или на +359 897 943 618;

НЕПРЕДВИДИМО ПРОЗРАЧЕН













(Хетерохронни инсталации)
ПЕТЕР ЦАНЕВ
22.03.2010
01.04.2010

Хегемонията на глобалната техноцивилизация принуждава изкуството да оперира с изцяло непознати режими на визуалното. Образите се превръщат в повърхности на концепти, а не на тела и обекти (по Flusser). Изобретената от Дюшан естетика на отчуждаването, базирана върху постпредметната формула на редимейд, единствена в дългосрочен план през 20 век съумява да акумулира нови форми на договаряне, които успяват да запазят недостъпен художествения обект.Сред изобилие от стратегии, обвързани с дематериализирането на обекта, художниците, свързани с глобалната арт сцена на 21 век, работят преди всичко с нагласи и очаквания,които ангажират психологическата активност на еманципирания зрител (по Ranciere), като участник в откриването на творбата. Нематериалната естетика на отчуждения обект е заменена от нематериалната естетика на невидимия и бързо разпадащ се контракт.Отчуждената формула на еманципирано участие има за цел да превръща неолибералното спекулативно изкуство в постоянен дистрибутор на несигурност. Предизвикването и контролирането на естетическа несигурност функционира като форма на нематериално производство, която предпазва изкуството от присвояване. Недостижимият обект на индустриалния модернизъм е заменен от прозрачния и неуловим зрител на алтермодерното (по Bourriaud), постоянно подвижен, изплъзващ се и запазващ своята независимост посредством генериране и консумиране на временни и непредвидими субективности. Неуловимият зрител не може да бъде центриран или закотвен в обитаваната от него течна жизнена среда (по Bauman). Неуловимият зрител е като прозрачен екран, който не може да бъде прелъстен и задържан задълго от спектакъла, който му предлага пост-медиумното (по Krauss)сътояние на изкуството, защото именно непредвидимата прозрачност на този зрител е основната медия на същото това изкуство.
Непредвидимо прозрачен е проект, който изследва надменността, която зрител и творец могат да понесат едновременно, не когато споделят една и съща идея за изкуство, а когато преживяват една и съща ситуация на хетерохронно отчуждаване към всички форми

Линк към "ПРОГРАМАТА"
Линк към Standart News
Линк със снимки от изложбата